Kniha From Now On Everything Will Be Beautiful je první monografickou publikací Jiřího Thýna, nejvýraznějšího představitele postkonceptuální vlny v české výtvarné fotografii 21. století. Mapuje jeho odpovědi na inflaci technických obrazů a sleduje jeho postupný odklon od narativní povahy fotografického obrazu ke zkoumání fotografie jako prostředku kontemplativního a bezprostředního tvůrčího aktu. Thýn ve své tvorbě často používá již existující fotografie a svými zásahy je významově posouvá. V rámci monografie byl vyzván k recyklaci vlastních fotografií, při které uplatní své vlastní tvůrčí metody. Spolu s grafickou designérkou Adélou Svobodovou reprodukce vybral a seřadil jako nonverbální strukturu, v níž je minulost nahlédnuta současnýma očima – jako komunikaci mezi obrazy, které se sešly ze vzdálených pozic v čase, při němž může docházet k dosud neviděným, elektrizujícím setkáním.
S tvorbou Jiřího Thýna (1977) vstoupila v uplynulých dvou dekádách česká fotografie do nové fáze zhodnocování odkazu konceptuálního umění, jeho vlivu na rozvíjení subjektivních metod práce s fotografickým materiálem a na vytváření rovnováhy mezi racionálními a emocionálními aspekty produkce a recepce fotografického (a obecně uměleckého) díla. Zároveň se v ní otevřel prostor pro prozkoumávání komunikačních zón mezi fotografií, kresbou či sochařskými a malířskými postupy, které autorovi umožňují opětovně vstoupit do fotografie a vizuálními prostředky zaznamenat bezprostřední emoce. Na domácí umělecké scéně se Thýn etabloval řadou samostatných výstav, mimo jiné v Galerii hlavního města Prahy, Moravské galerii v Brně, Domě umění města Brna či v reputované Galerii současného umění a architektury – Dům umění v Českých Budějovicích. Dvakrát byl vybrán mezi finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého, nejvýznamnějšího ocenění pro mladé české výtvarné umělce (2011 a 2012). Vystavoval na Prague Biennale 3 (2007), Prague Biennale Photo 1 a 3 (2009 a 2013), Talinn Print Triennale (2014) a Manifesta 11 v Curychu (2016). Jeho práce byly zařazeny na kolektivní výstavy v Bratislavě, Lodži, Budapešti, Londýně, New Yorku nebo Chicagu. V letech 2014–2018 Thýn působil jako vedoucí Ateliéru postkonceptuální fotografie na Katedře fotografie FAMU v Praze. Spolu s fotografem Václavem Kopeckým vede od roku 2020 ateliér Aplikovaná fotografie na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Je zastupován pražskou galerií hunt kastner.
Kategorie: | Edice ArtMap |
---|---|
Autor: | Jiří Thýn |
Editor: | Jiří Ptáček |
Grafika: | Adéla Svobodová |
Nakladatel: | ArtMap |
Rok vydání: | 2023 |
ISBN: | 978-80-908560-1-1 |
Jazyk: | česky |
Počet stran: | 204 |
Typ vazby: | vázaná |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.