Pečlivým pozorováním kontur ošklivých písem psaných, kreslených i typografických na vzorcích odebraných z veřejného prostoru a utříděním klíčových motivů v popisu glyfů je možné objasnit okolnosti jejich vzniku a jejich úlohu. Standardní a extrémní písma mají mezi sebou širší a rozmanitější vztah, než je obvykle tradovaný pohled na špatné písmo jako na úpadek krásných vzorů. V publikaci Not Ok (2015/2022) popisuje Ondřej Chorý životní cyklus tvarů glyfů – z chaotické čmáranice postupným uspořádáváním k čitelným a jasným znakům a odtud zpět k iracionalitě tvarové i významové. Dnes téměř nábožně uctívaný modernistický techno-grotesk je autorem identifikován jako okrajový a nudící na slepém konci stupnice uspořádanosti. Publikace usiluje názorně předvést, že ošklivé písmo – vlastně spíše písmo v krizi – pozoruhodně zrcadlí nikoliv zánik, ale proces bolestivé proměny jak samotných tvůrců či uživatelů, tak celých sociálních skupin a společnosti.
Ondřej Chorý (*1963) je český typograf, grafický designér a pedagog. V roce 1993 absolvoval magisterské studium v ateliéru Knižní kultury a písma na UMPRUM v Praze, na stejné škole v roce 2015 obhájil v ateliéru Tvorby písma a typografie disertační práci, z níž publikace Not Ok vychází. Jako pedagog působil na UMPRUM (katedra designu ve Zlíně), v ateliéru Grafického designu Fakulty umění Ostravské univerzity a v ateliéru Grafického designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Je autorem písem Mongoloid (1993) či Buum (2019).
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.