Leitmotivem Houdkovy práce nadále zůstává motiv kruhu, zpracovávaný v bezpočtu formálních variací, výrazově sevřených používáním identického postupu kombinace malby a koláže a redukované barevnosti. Kniha byla vydána u příležitosti výstavy Vladimír Houdek – Řeřavý úběl, konané v Polansky Gallery Praha 6. 2.–23. 3. 2013
Bílá a černá a to, co je mezi nimi. Výseče narušující čistotu kruhu, mřížky a rastry. Osy, dělící obrazové plochy vedví, měnící malby v zrcadlové sály pohroužené do vlastního obrazu. Začalo to v Bílém lese – černé geometrii (2009), pokračovalo v Bělmu a Bílých šatech (oboje 2011) a v Rozklenuté černi (2012). Co přináší Řeřavý úběl? Byť mohou předchozí věty působit jako tajemná šifra, jsou především maximálně zhuštěným ohlédnutím za nedávnou tvorbou Vladimíra Houdka (*1984). Před několika lety zredukoval malířskou paletu prakticky pouze na odstíny šedi a přiklonil se k jazyku geometrie. Navzdory zúženému výrazovému poli nacházíme v jeho obrazech bohatou strukturu odkazů k modernismu, ke konstruktivistické strohosti, k dadaistické absurdnosti, k poetistické vřelosti, k surrealistickému ohledávání snových krajin. Přes tyto nepřehlédnutelné historické reference zůstává Houdek v souznění se současným děním. Týká se to i formální stránky – způsob, jakým využívá „duhové přechody“ (byť i v odstínech šedi), není nijak vzdálený aktuální tendenci v grafickém designu, označované někdy jako pretty ugly nebo extatic surface design. Především je však Houdkova práce aktuální důrazem na samotnou matérii, na hmotu barvy a její řemeslné zpracování. Uměle navršená bariéra mezi „konceptem“ a „poctivou malbou“ se v jeho tvorbě hroutí. Aktuální práce, které Houdek představí na výstavě Řeřavý úběl, nejsou nějakou tečkou za obdobím, které se tímto uzavírá. Přesto už název výstavy ohlašuje změnu. Už tu není jen bílá a černá, den a noc – pozornost se nyní přesouvá k přechodu mezi nimi. Vždy, když se přiblíží obzoru, převrství chladnou běl kruhu slunce a měsíce teplé tóny. Stejně tak na nových Houdkových plátnech šedou paletu opět po čase převrstvují barevné plochy. Ohlašují změnu?
Grafická úprava: Petr Hrůza
Category: | Visual Art |
---|---|
Design: | Petr Hrůza |
Publisher: | Polansky Gallery |
Publication date: | 2013 |
ISBN: | 978-80-260-3849-8 |
Language: | Czech, English |
Pages: | 76 |
Type: | paperback |
Format: | 26,5 × 21 cm |
The item has been sold out… |
Be the first who will post an article to this item!