Kniha usiluje o dialog mezi současným afektivním obratem v humanitních vědách a zkoumáním filmové formy. 
Východisko tvoří model dvousměrného pohybu mezi melodramatickým excesem a afektovou teorií. 
Melodramatický (nad)žánr využívá určitý repertoár excesivních výrazových prostředků k vyjádření krajních emocionálních stavů či situací, zejména utrpení, které plyne z nedosažitelnosti objektu touhy. 
Tento melodramatický exces se typicky uplatňuje v momentech, kdy děj ustrne v symbolickém uspořádání a vše se soustředí na gesta a pózy ohromených postav. 
S daným druhem excesu pracují také četné experimentální filmy, které jej však skrze expresivní a performativní operace s prostorem, časem a tělesností proměňují natolik, až se stává afektivním. 
Pojem afekt, často vymezovaný jen abstraktně či negativně, lze potom chápat jako výsledek ozvláštnění emocionálních znaků, který vyjevuje, jakým způsobem se těla a objekty zasažené patosem mohou měnit, aniž by se ustálily v rozpoznatelných gestech či symbolech. Na základě specifických stylistických mechanismů tak afekt získává svébytnou estetickou variantu, totiž variantu melodramatickou. 
Rozbor konkrétních filmů Wernera Schroetera, Kennetha Angera či Carmela Beneho v kontextu spřízněné umělecké a experimentální tvorby ukazuje, jak tento dvousměrný model funguje a jaké podněty může přinést jak pro studium afektů, tak pro filmovou teorii.
| Category: | Critical & Art Theory | 
|---|---|
| EAN: | 9788073087685 | 
| Author: | Jiří Anger | 
| Publisher: | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | 
| Publication date: | 2018 | 
| ISBN: | 978-80-7308-768-5 | 
| Language: | Czech | 
| Pages: | 176 | 
| Type: | hardback | 
| Format: | 15,5 × 21,1 cm | 
| The item has been sold out… | |
Discussion
Be the first who will post an article to this item!
 
 
                         
                         
                         
     
     
     
     
     
     
                         
                         
                         
                        