Epická skladba básníka a environmentalisty Radka Štěpánka Pamatuj na střízlíka v jistém smyslu završuje jeho dosavadní úsilí na poli environmentální poezie, k jejímuž etablování na české literární scéně svou tvorbou výrazně přispěl. Radek, původem venkovan, se pohyboval v přírodě od dětství a fascinace jejím životem a jejími proměnami se zcela přirozeně staly základními rysy jeho básnické tvorby. Z tohoto pohledu je Radek Štěpánek bytostný přírodní lyrik, jak to dokládá už jeho první sbírka přírodních miniatur z jeho rodného kraje Soudný potok (2010), ale i krásná jeffersovsky laděná sbírka Krajky Pagu (2013), věnovaná vodám jadranského moře a jednomu z jeho ostrovů. Právě na ostrově Pagu si začal více všímat nenávratného ničení přírody, což ho ve sbírce Hic sunt homines (2018) a v básnickém triptychu Eroze (2018), Tání (2019) a Vichřice (2021) přivedlo k hlubší reflexi globálních ekologických problémů. V těchto apelativních a často bolestných úvahách o ekologické krizi se vyrovnává s přetvářením světa člověkem, s nemilosrdným mizením jeho podob a druhů a ptá se, co je to člověk a jaké je jeho místo v tomto závratně se proměňujícím světě. Je možné zachovat přirozený cyklický běh přírody a sjednotit lidské s přírodním? I když se smiřuje s možností, že lidstvo v procesu evoluce může z povrchu Země zcela vymizet, stále v něj nepřestává věřit. Věří v naději, věří v lásku a také v možnost poezie ochránit to, co máme rádi a zdá se i v její moc přispět k žádoucí proměně našeho lidského příběhu, jež by nás mohla přivést k znovuobnovené sounáležitosti s více než lidským světem. Epická báseň Pamatuj na střízlíka je mýtickou iniciací do tohoto nového příběhu. Archetypální žena a muž se společně vydávají na cestu proměny, která je vede daleko od lidí, daleko za rozrůstající se města. Postupně jsou oslovováni jednotlivými živly či jejich ztělesněnými zástupci – zemí (želvou), ohněm (hromem), vodou a větrem (střízlíkem) – a zasvěcováni do uvědomění živoucnosti a propojenosti vší existence. Bytostný svět přírody či sám zdroj života zpívá ženě a muži píseň kruhu – jež je písní samotného srdce –, aby se rozpomněli na svou původní jednotu s ním. Ale nejdřív se musí otevřít hlubokému naslouchání a mimolidský svět oslovit, požádat ho. Je jim náléhavě sdělováno: „... váš hlas je mocný / a slyší ho i ti, které nemůžete slyšet./ ... Vidí vás i ti, které nevidíte. / I ti mohou být vašimi spojenci, / když je požádáte. /... Ale zůstanete sami a bez pomoci, / pokud budete chtít zůstat sami a bez pomoci.“ Pro nás moderní lidi je to výzva k překročení rubikonu, výzva k otevření se recipročnímu komunikativnímu vztahu se světem, „který nás činí ve světě společníky, účastnícími se rozhovoru s inteligencí ve vesmíru, jenž je pln bytostí.“ (Charles Eisenstein). Radek Štěpánek se svou epickou skladbou Pamatuj na střízlíka zařadil k působivým vypravěčům „nového příběhu“, který je dnes nesen takovými mysliteli jako jsou Thomas Berry, Charles Eisenstein nebo David Abram.
Discussion
Be the first who will post an article to this item!