Kniha obsahuje tři studie věnované skice Václava Vavřince Reinera ze sbírky Národní galerie v Praze, která je návrhem nástropní malby pro klášterní knihovní sál, a výzdobě knihovny benediktinského kláštera v Břevnově.
Autorka prvního článku Anke Schlecht, doktorandka dějin umění na universitě Erlangen-Nürnberg, se věnuje formální analýze malby a ikonografickému výkladu jednotlivých vyobrazených motivů. Podrobně se pak zabývá zejména motivem ničení zakázaných knih a jeho recepcí ve výtvarném umění raného novověku. Martin Mádl z Ústavu dějin umění AV ČR se ve svém příspěvku pokouší Reinerovu skicu spojit s nerealizovanou výzdobou v knihovně břevnovského kláštera. Při výkladu námětu skici se dotýká konfliktu mezi tradičním katolickým a novým osvícenským pojetím přirozeného práva a odrazu diskuse na toto téma ve výtvarném umění. Obsah skici pak vysvětluje s ohledem na náboženské a historické cítění benediktinského řádu a na jeho vztah ke vzdělání. Marcela Vondráčková, kurátorka Národní galerie v Praze, se pak zabývá dochovanou výzdobou břevnovské knihovny, kterou tvoří alegorické malby Felixe Antona Schefflera a emblémy, provedené podle knihy Bonifaze Gallnera Regula emblematica Sancti Benedicti (1780). Uvedené studie byly připraveny v rámci grantového projektu „Barokní nástěnná malba v Praze“, podpořeného ze strany Grantové agentury ČR (grant č. 408/05/0753). Kniha byla vydána s podporou Akademie věd ČR.
Category: | Critical & Art Theory |
---|---|
Author: | Martin Mádl, Marcela Vondráčková, Anke Schlecht |
Publisher: | Artefactum |
Publication date: | 2006 |
ISBN: | 80-86890-09-0 |
Language: | German |
Pages: | 176 |
Type: | paperback |
Be the first who will post an article to this item!